Van Decanaat 3.0 naar resultaat 3.0

Eerst wat getallen. Zo’n 40.000 eerstejaars studenten vallen uit of switchen en ruim een kwart van de afstudeerders heeft achteraf spijt van de opleiding. Die verkeerde keuzes kosten de Nederlandse samenleving uiteindelijk zo’n 6 miljard euro per jaar. Ja, 6 miljard.

Oorzaken voor uitval en switchgedrag zijn door meerdere partijen onderzocht: de studiekeuzebegeleiding is beperkt en scholieren hebben te weinig beeld van zichzelf en van de maatschappij. Dat beeld willen ze wel graag hebben, is mijn ervaring. Ze willen ontdekken wat ze te bieden hebben en wat er te koop is in de wereld. In die behoefte wordt onvoldoende voorzien. Dat kan anders, vind ik. Daarom heb ik het Decanaat 3.0 bedacht.
 
“Bij New Shoes vind je uit wat je wilt en wat van nature het beste bij je past”
New Shoes
In het Decanaat 3.0 vormen studieadviseurs, leerlingen en carrière designers een integraal team. Dit team heeft kennis van vervolgopleidingen, van procesbegeleiding en talent branding. In nauw overleg helpt ze de leerling met meer inzicht in zichzelf en met het onderzoeken van zijn voorkeursgedrag, zijn focus en perspectief. Partnerships met het bedrijfsleven leggen de oh-zo belangrijke link naar de werkelijke wereld. Concreet: gewoon de bus in met z’n allen en gaan kijken in de fabriek, op de werkplaats, in het theater, in het ziekenhuis, etc. Daar ontmoet je allemaal mensen die met passie over hun werk vertellen. Zo ontdekt de leerling waar zijn interesses liggen en hoe hij al die opgedane kennis later misschien wel kan toepassen in een baan waar hij elke dag fluitend zijn bed voor uitkomt. Daarna is die passende studie zo gevonden.

Ik weet inmiddels hoe mooi het is om te zien wanneer een puber ‘aan’ gaat. Als hij ontdekt waar hij echt energie van krijgt en dat eigenlijk alles al in hem zit. De rol van het Decanaat 3.0: faciliteren door te personaliseren en te activeren. Kinderen zijn gebaad bij echte aandacht en waardering voor hetgeen ze te bieden hebben. En ze willen een beetje ruimte, hulp en tijd om het zelf te ontdekken. Daarna gaan ze vanzelf. Wat ze niet willen? Gelabeld worden met een kleur of een archetype. Logisch, ze zijn op die leeftijd op zoek naar hun identiteit. Ze willen ook geen standaard LOB-trajecten, standaard talentenworkshops doen of persoonlijkheidstestjes. Vraag het ze maar.


Wat is het resultaat van dit nieuwe decanaat?
We helpen leerlingen met focus en richting, dragen bij aan het voorkomen van uitval en switchgedrag onder eerstejaars studenten en we zorgen voor een betere match tussen onderwijs en bedrijfsleven. Dat is nodig. Afstudeerders blijken namelijk vooral behoefte te hebben aan zekerheid, vastigheid en structuur in hun baan terwijl de turbulente arbeidsmarkt dat niet meer kan bieden. Die tijd is voorbij. De medewerker van de toekomst is –op alle niveaus- meer en meer een zelfstandige en zelfbewuste netwerker die zijn specialistische kennis en specifieke vaardigheden effectief weet in te zetten. Dat geldt in de timmerwerkplaats maar ook in de operatiekamer. Dus in de voorbereiding op het echte leven heeft school nog het een en ander te doen.

Ik denk dat het Decanaat 3.0 bijdraagt aan meer realiteitszin, meer voeling met de praktijk en meer zelfinzicht. Ik nodig innovatieve schoolbestuurders uit hierover in gesprek te gaan hoe we dingen nu al anders kunnen doen. Want dat kan.