Soupalicious: Soep met 3 lepels

In februari 2015 gingen in Amsterdam West de deuren van Soupalicious open. Het idee voor de ‘wereldverbeterende’ soep dateert van ver voor die datum. Oprichter en oud-journalist Milco Aarts: ‘Op de karateschool waar ik les gaf, zag ik tijdens ons jaarlijkse feest dat soep verbroedert en mensen vult met geluk.’

De jongens in zijn karakteles waren zonder uitzondering gedisclipineerd, gedreven, volhardend. Op en buiten de mat. Ze zaten op school, deden een opleiding met goede perspectieven. ‘En toch kwam ik een aantal later tegen op straat. Werkloos, aan de kant. Omdat ze Ali heetten, of Lysandro’, vertelt Soupalicious-oprichter Milco Aarts. ‘Ik wilde daar wat aan doen. Ik wil mensen gelukkig maken, een handelingsperspectief bieden.’ Hij had tijdens het jaarlijkse feest op zijn karakteclub gezien hoe eten en familie verbroedert. ‘Vaders, moeders, broers, zussen, ooms, tantes noem maar op. De hele familie kwam mee tijdens dat feest. En er was eten. Soep. Heel veel soorten soep. Want we hadden heel veel verschillende nationaliteiten op onze club.’ Dat zette Aarts aan het denken. ‘Door omstandigheden had ik al in mijn vroege jeugd geleerd een mooiere wereld te fantaseren. En waar te maken. Zo heb ik Soupalicious bedacht.’
‘Door omstandigheden had ik al in mijn vroege jeugd geleerd een mooiere wereld te fantaseren. En waar te maken. Zo heb ik Soupalicious bedacht.’
Soep met 3 lepels omschrijft Aarts zijn product: biologisch, lekker en sociaal. In restaurant Soupalicious kun je terecht voor soep gemaakt van biologische ingrediënten, die ook nog eens ‘easy on salt, sugar and fat is’, in de woorden van Aarts. De medewerkers zijn mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt. ‘En 49% van wat wij verdienen gaat naar onze tweede soeplijn Souprise. Die maken we van restgroenten: groenten die om wat voor reden dan ook niet in de winkels ligt: te klein, te krom, of een verkeerd stickertje. Daar maken we soep van voor de Voedselbank.’ In zijn korte bestaan heeft Soupalicious al 30.000 liter Souprise gemaakt, of te wel zo’n 90.000 maaltijden. En van de 25 medewerkers zijn er sinds de opening in februari al 6 uitgestroomd naar een reguliere baan. Cijfers om trots op te zijn.

Dat is Aarts ook, maar hij wil meer, veel meer. ‘Ik wil op 1 januari 2016 dit concept over heel Noord-Holland uitgerold hebben. Als dat kan, dan kan ik vanuit Amsterdam West ook de rest van Nederland veroveren.’ Daar heeft hij wel hulp bij nodig. ’Ik red het alleen als er bedrijven zijn die mijn soepen afnemen. Ik heb nu contract met bedrijven als Hotel de L’Europe, van Doorne Advocaten, Meininger Hotel, Havengebouw Amsterdam, De Buurtboer, SpriteCloud en TOMTOM. Prachtige bedrijven, maar dat aantal moet groeien.’ En vlug een beetje, zegt Aarts. ‘Eer je contracten kunt afsluiten ben je al snel 6 tot 9 maanden verder. Dat mag van mij wel wat sneller. Ik wil met mijn soepen een leukere inclusieve wereld maken. Dat kan me niet snel genoeg gaan.’