Seepje

Een documentaire over schilletjes waarmee je kunt wassen bleek het startsein voor een schoon sociaal bedrijf: Seepje. Jasper Gabriëlse, een van de 2 oprichters: ‘Mijn moeder zei: ik heb alle vieze sokken ermee gewassen en ze kwamen er schoon uit. Toen hebben we van ons studiegeld een baal met schilletjes vanuit Nepal laten komen. Want waarom zou je synthetisch wassen als het ook natuurlijk kan?’

Van ons studiegeld hebben we een baal schilletjes gekocht en een product neergezet waar de mensen daar en ook hier blij van worden. Ons plan ontstond in maart 2013 en nog geen jaar later, in januari 2014, verkochten we onze eerste Seepjes bij Marqt, den biologische supermarkt. ‘Die eerste lading hebben we zelf ingepakt, bij Melvin aan de keukentafel. Kan dat niet anders, dachten we bij de 2e lading. Van dat inpakken werden we knap sacherijnig. We benaderden een sociale werkplaats, die medewerkers vinden het leuk om zulk repeterend werk te doen. Ze zijn er ook trots op dat ze ons kunnen helpen. Ze halen er veel voldoening en waardering uit. ‘Wij doen er veel aan om vertrouwen te wekken bij mensen. Als je gewend bent om met gewoon vloeibaar synthetisch wasmiddel te wassen, dan is de stap best groot om alleen maar te wassen met schilletjes in een zakje. Daarom doen wij er alles aan om te laten zien dat het werkt. Zichtbaar sop maken op een beurs bijvoorbeeld. We zoeken ook betrouwbare partners: behalve bij Marqt, worden we verkocht bij nog bijna 300 andere winkels, zoals die van Ekoplaza en WAAR, en zo’n 50 kledingwinkels. Al die winkels scharen zich achter Seepje. Dat geeft ook weer vertrouwen richting consument.
“Als je gewend bent om met gewoon vloeibaar synthetisch wasmiddel te wassen, dan is de stap best groot om alleen maar te wassen met schilletjes in een zakje. Daarom doen wij er alles aan om te laten zien dat het werkt”
‘Het gaat goed met ons: De verkooppunten zijn positief want Seepje verkoopt goed en het is een mooi produkt met een mooi verhaal. We maken een heel bescheiden winst die we weer direct terugstoppen in ons bedrijf. ‘De enig echte tegenslag die we hebben meegemaakt is de aardbeving in Nepal in het voorjaar van 2015. ‘Onze’ werkplaats was grotendeels ingestort, Hari heeft familie verloren, veel werknemers waren vermist. En door binnenlandse politieke spanningen kan er nauwelijks uitgevoerd worden, teren we in op de voorraad die we nu hebben. Het is echt een uitdaging om onze impact die we tot nu toe hebben gerealiseerd, ook zo te houden. ‘We zijn het afgelopen jaar snel gegroeid: van 10 naar 300 verkooppunten. We maken nu pas op de plaats en gaan de fundering weer aanpakken: we stellen opnieuw doelen. Wat betreft impact zetten we de eerste stappen om die goed te kunnen meten, kwantificeerbaar te maken. ‘Er zijn veel kansen voor Seepje om verder te groeien: in 2016 willen we uitbreiden in Belgie. We hebben een manier gevonden om vloeibaar extract te winnen uit de schilletjes, die we voor wasmiddel maar ook voor verzorgingsprodukten als doucheschuim kunnen gebruiken. We krijgen veel vragen vanuit Duitsland en Scandinavië. En we maken misschien wel de stap richting mainstream supermarkten. Mooie kansen, vinden wij.’