Samen met een zwerm mensen bouwen aan een betere wereld

Grote wereldproblemen zijn er om uit de wereld geholpen te worden. Op een vernieuwende manier, zowel qua aanpak als qua organisatie. Dat is wat Margreet van der Pijl doet met Bee Collective. ‘We kunnen met z’n allen zoveel fixen, maar als we ons niet anders gaan organiseren, verandert er niets.’

Margreet van der Pijl is een hemelbestormer, maar dan wel eentje van het praktische soort. Blijven hangen in praten over problemen is niet aan haar besteed. Ze wil ze oplossen. Samen met een hele hoop verschillende mensen een klein stukje meebouwen aan die betere wereld. Een half jaar geleden heeft ze daarom samen met businesspartner Stefanie Vermeulen Bee Collective opgericht: een hele zwerm mensen ontrafelt een deel van een heel ingewikkeld probleem – een wicked problem- en bedenkt mogelijke oplossingen voor dat deel. Die oplossingen worden uitgewerkt in een Pop Up Company, een sociale onderneming die z’n eigen broek moet ophouden.
 
‘Grotere en kleine clubs willen hetzelfde probleem oplossen, maar ze steken niet de koppen bij elkaar om gezamenlijk aan een oplossing te werken. Als je meer van die horizontale gesprekken hebt, kom je op meer en betere oplossingen.’
In Bee Collective komt een aantal zaken samen. Van der Pijl: ‘In gesprekken met grotere en kleine clubs kwam ik regelmatig tegen dat ze wel hetzelfde probleem willen oplossen, maar niet of nauwelijks met elkaar praten. Neem leefbaar loon voor arbeiders uit lage lonen-landen. Utz werkt daaraan, Albert Heijn, Fair Wear. Maar ze steken niet de koppen bij elkaar om gezamenlijk aan een oplossing te werken. Als je meer van die horizontale gesprekken hebt, kom je op meer en betere oplossingen.’

Daarnaast ziet Van der Pijl een groot reservoir aan kennis, de ZP’ers, dat alsmaar groter wordt, maar waarvan de capaciteit niet optimaal benut wordt. ‘Seats2Meet en Impact Hub proberen daar verandering in te brengen, maar ze vinden dat best ingewikkeld. Ze connecten mensen wel, maar echt gezamenlijk een probleem de wereld uithelpen, is een stap verder. Daarom zijn ze ook partner geworden van Bee Collective.’

Een derde ontwikkeling die Van der Pijl in gang wil is een andere focus op de huidige markt van de start-ups. ‘De meeste start-ups willen niet per definitie bijdragen aan een betere wereld, ze zijn vaak alleen gefocused op het ontwikkelen van bijvoorbeeld betere online afrekenmogelijkheden of sites waar je nog goedkoper je vakantie kunt boeken. Dat is niet de innovatie die mij voor ogen staat.’