“Rond 2000 zagen we een verandering op de vergadermarkt. Er was minder behoefte aan oppervlakte en meer behoefte aan flexibel huren. We hebben toen een voorloper van S2M opgezet en dat mislukte volledig. Er waren nog nauwelijks zelfstandige professionals en het internet was slechts voor het eenzijdig zenden van informatie. Toch wisten we dat de verandering eraan zat te komen. In 2006 waren er al veel meer zzp’ers en met Facebook, Hyves en LinkedIn werd het internet een stuk socialer. De mensen in deze virtuele netwerken wilden samenwerken en elkaar ook live ontmoeten. Dat was voor ons het moment om onze eerste vestiging in Utrecht te openen.”
“Ik zie hier mensen en netwerken die echt het verschil maken”Seats2Meet
S2M werkt met een model dat uitgaat van een balans tussen geld en kennis (sociaal kapitaal). Het sociaal kapitaal bestaat uit mensen die hun kennis beschikbaar stellen. Voordat je een werkplek krijgt, log je in op de website zodat anderen zien wie je bent en welke kennis je meebrengt. Mensen die bij elkaar passen wat betreft kennis en ideeën kunnen elkaar zo gemakkelijk vinden. Vanuit deze ontmoetingen ontstaan er groepen die samen kleine bedrijven vormen. Op dat moment willen ze vaak ook kantoorruimte of een vergaderruimte huren en daar moeten ze voor betalen.
“In het begin snapten mensen ons idee van sociaal kapitaal niet goed. Ze waren achterdochtig want: ‘Een gratis werkplek, dat kan toch niet?’ Iemand kwam dan binnen en ging ergens zitten zonder zich aan te melden. Zo werkt het echter niet. S2M is geen traditioneel bedrijf met een klant en een verkoper. We vragen je: wat kom je brengen, wat kom je halen? En die vraag geldt net zo goed voor ons. We vormen samen de gemeenschap van S2M.”
En het werkt; steeds meer landen tonen interesse in het model van S2M. Maar hoe laat je iets groeien zonder dat je terugvalt in oude patronen? Zo wil S2M geen kapitaal aantrekken om uit te breiden. Dit betekent dat S2M moet kunnen uitbreiden zonder veel extra kosten. Elke locatie krijgt de S2M-vorm die bij het land en de cultuur past. De basis blijft altijd hetzelfde: mensen, ontmoeting, verbinding.
“Ik zie hier mensen en netwerken die echt het verschil maken. Zo is er ‘De Broekriem’. Dit is een groep mensen zonder baan die er samen voor zorgen dat ze de ontwikkelingen in de samenleving en op de arbeidsmarkt bijhouden. Ze wisselen kennis en ervaring uit en geven elkaar tips bij het vinden van een nieuwe baan.”
Ronald van den Hoff is, samen met zijn compagnon Marielle Sijgers, een echte koploper: hij ziet trends en ontwikkelingen eerder dan veel anderen, die vormen de kiemen van nieuwe ideeën, die hij dan omzet in tastbare producten en diensten. Eigenzinnig en overtuigd van zichzelf, en met veel succes.