Nieuwe manier van werken die past bij deze tijd

Door Werken in Netwerken (WIN) bestaat er in 2020 geen significante werkloosheid meer. Dat is althans de visie van initiatiefneemster Irmgard Bomers. Met WIN wil ze een nieuwe manier van werken creëren die past bij deze tijd en die inspeelt op de behoefte aan flexibiliteit.

Werken In Netwerken (WIN) is een nieuwe ondernemende manier van werken waardoor er altijd werk op je pad blijft komen. De kracht van WIN schuilt in de verbinding van mensen op basis van gemeenschappelijke waarden en behoeften. Hierdoor komen de smaakmakers in WIN uit allerlei achtergronden en sectoren met elkaar in verbinding. Zij helpen elkaar om aan het werk te komen en te blijven.
 
“WIN kan worden toegepast in elke werksituatie en is een antwoord op de toenemende flexibiliteitsbehoefte.”
Idealisme en zakelijkheid
Irmgard Bomers is de initiatiefneemster van WIN. “Ik ben met WIN begonnen vanuit mijn behoefte aan meer uitdaging in mijn werk en mijn overtuiging dat idealisme en zakelijkheid te combineren zijn.” Ze wil met WIN bereiken dat in 2020 iedereen die wil werken aan het werk is. “Er is werk genoeg. Het betekent wel een andere manier van denken over en organiseren van werk. We dragen hiermee bij aan de ambitie van MVO Nederland om in 2020 wereldwijd koploper te zijn in een circulaire en inclusieve economie.”

Kantelaar
Bomers ziet zichzelf als koploper, verbinder en kantelaar. Met haar netwerk verbindt ze natuurlijk de smaakmakers aan elkaar en zelf is ze een koploper, omdat ze als eerste met dit idee aan de slag is gegaan. Maar uiteindelijk wil ze kantelaar zijn. “WIN moet actief worden in alle plaatsen met meer van 100.000 inwoners (28), omdat werken in netwerken vooral dicht bij huis voordelen heeft. Iedereen die werken leuk vindt en openstaat voor vernieuwing is welkom. De ambitie is om in 2017 150.000 smaakmakers te hebben, die in hun eigen omgeving zorgen voor de kanteling. We hebben op dit moment 1% gerealiseerd.”

Blijvende waarde
Over haar ervaringen met WIN heeft ze het boek ‘Natuurlijk Werken, de tien WIN-principes’ geschreven. Ze beschrijft WIN als een manier van werken die beweging én rust brengt in het werk. “Het is zeker geen project, want projecten zijn eindig. WIN creëert juist blijvende waarde. Het kan worden toegepast in elke werksituatie en is een antwoord op de toenemende behoefte aan flexibiliteit. Het leidt tot een nieuwe manier van werken, die past in deze tijd.”

Mentale barrières
“We moeten vooral mentale barrières overwinnen, ook bij onszelf. Steeds opnieuw buiten de gebaande paden durven gaan en niet luisteren naar alle goedbedoelde adviezen die je weer op de bekende weg willen zetten.” Financieel gezien moet WIN het vooralsnog hebben van eigen geld, vertelt Bomers. “Enerzijds hebben we last van het fenomeen ‘onbekend maakt onbemind’. Maar anderzijds kunnen we niet sneller groeien, omdat leren werken in netwerken geen kunstje is dat je even leert. Je kunt binnen paar maanden resultaat boeken, maar voor blijvend effect is ongeveer drie jaar nodig.”

Collectieve waarde
Bomers vertelt dat het verdienmodel van WIN voldoet aan de principes van nieuwe businessmodellen; meervoudige, gedeelde en collectieve waarde. “WIN verdient geld met het leren werken in netwerken en biedt hiervoor drie mogelijkheden aan: doe het zelf (gratis), actief (abonnement) en intensief (abonnement + team). Smaakmakers die financieel bijdragen en actief zijn in de WIN Werkkring kunnen na vijf jaar hun leven lang gratis blijven leren. De sociale en financiële overwaarde vloeit terug in de WIN Werkkring. WIN is een zelforganiserende netwerkorganisatie.” Wat andere sectoren van WIN kunnen leren is dat vernieuwing van onderaf mogelijk is, zowel individueel als in organisaties. “De tijd zal leren of het ons gaat lukken om de ambitie voor 2020 te realiseren”, besluit ze.