Jente de Vries

Gekke groente redden. Het klinkt een tikkeltje naïef, maar ook avontuurlijk. Het was na een college over de grote wereldproblemen dat verbinder Jente de Vries een week slecht sliep en voelde dat ze wat moest gaan doen. Samen met een studiegenoot richtte ze Kromkommer op en kon de strijd tegen verspilling van treurige tomaten en tweebeenwortels beginnen.

“We wisten in principe niets van ondernemen, voedsel of landbouw. We wilden vooral iets doen, in actie komen. Het was onze oprechte intentie om een probleem op te lossen. Dat hebben heel veel mensen gevoeld en hierdoor wilden ze met ons meedoen. De samenwerking met anderen in onze Krommunity is de hoeksteen van Kromkommer. Het idee hierachter is dat wij ook niet alles weten en kunnen. We hebben alle mensen nodig, van teler tot consument, om het voedselsysteem echt te veranderen.“
“Wij schoppen tegen het systeem, maar wel altijd met een glimlach”
Kromkommer
Tijdens het eerste jaar heeft Kromkommer vooral pilotprojecten en acties gedaan, zoals het Damn Food Waste festival en het Wereldrecord koken met weggegooid voedsel. Voedselverspilling is een probleem dat over de hele keten verdeeld is: telers, overheid, supermarkten, horeca, consumenten, media en de wetenschap. Iedereen is eraan gewend dat alleen perfecte groenten het tot de schappen van de supermarkt halen. Tussen al deze mensen in de keten heeft Jente een verbinding weten te leggen.

“Sommige telers gaan meteen met ons mee omdat we hetzelfde soort wereldbeeld delen. Anderen moeten we echt overtuigen. De meeste mensen beseffen ergens wel dat het anders moet, maar vertalen dat nog niet naar actie. Ze wachtten op een positief verhaal waar ze aan mee konden doen. Wij schoppen tegen het systeem, maar wel altijd met een glimlach. Ik denk dat dat onze aantrekkingskracht is.”

Zonder ingewikkeld plan heeft Kromkommer in korte tijd successen geboekt. Nadat een aantal mogelijke activiteiten waren getest bleek het produceren en verkopen van eigen soepen de beste keuze. Met een crowdfundingactie haalden ze ruim 30.000 euro op. Nu wordt de door hun zelf ontwikkelde en geproduceerde soep in drie smaken via diverse winkels verkocht. Alleen de grote supermarkten moeten nog overstag.

Jente vertelt dat ze met haar collega’s heel onbevangen aan het idee is begonnen. “Het klinkt misschien gek maar alles ging makkelijk. We kwamen in een soort flow waarbij iedereen ons ging helpen. Het was keihard werken, maar dat voelde niet zo. Kromkommer betekent voor mij heel veel vrijheid om te ontdekken en op avontuur te gaan. Daar krijg ik zo veel energie van dat ik de hele wereld aankan.”

Jente de Vries verbindt mensen door ook in verbinding te staan met zichzelf en haar omgeving. Daardoor ontstaat ruimte en vertrouwen om iets te veranderen en zo de wereld te verbeteren. Kromkommer laat zien dat dat kan.