Het goede gevoel van De Timp

Een duurzame spraakwaterval, dat is het beeld dat je krijgt als je Luuk Domhof van De Timp evenementen catering spreekt. Onstuitbaar enthousiast vertelt hij over zijn bedrijf. Rode draad in zijn hele verhaal? De deurklink. ‘Je moet met een goed gevoel iedere dag de deur van je werk achter je dichtdoen.’

Het was Klaas van Egmond die hem in 2012 over de duurzame drempel trok. Luuk Domhof: ‘Ik reed naar huis na een lezing van hem en dacht: we moeten echt iets gaan doen, anders gaat het niet goed komen met deze wereld.’ Dat ‘iets’ had betrekking op verduurzaming van zijn bedrijfsvoering. Sociaal was hij al veel langer goed bezig. ‘Ik werk vanuit vertrouwen. Zo hebben we mondelinge arbeidsovereenkomsten met onze medewerkers. Fiscaal zit het bedrijf daardoor in een hoger tarief, en betalen we meer belasting dan wanneer we met schriftelijke overeenkomsten werken, maar dat hebben we ervoor over.’
 
‘Iemand moet de boel wakker schudden. We moeten echt actie ondernemen, als ondernemer en prive. Anders gaat de wereld kapot’
De eerste paar jaar dat hij aan het roer stond van De Timp was er geen ruimte voor echt groene bedrijfsprocessen. ‘We hadden een flinke lening bij de bank en hebben ons een slag in de rondte gewerkt. Maar als je eenmaal gaat verdienen, waar investeer je dan in? Het kriebelde al veel langer groen. Dat verhaal van Van Egmond trok me dus over de streep om dat op een duurzame manier te doen.’

Zo hebben ze bij De Timp sinds kort de Groentainer (http://www.detimp.nl/catering/de-timp/groentainer-werkt-perfect/): een omgebouwde zeecontainer, die werkt op zonnepanelen en tweedehands accu’s, kopen ze lokaal en liefst biologisch in, rijden ze op biodiesel en werken ze zoveel mogelijk co2 neutraal. ‘Door deze werkwijze en aanpassingen zijn we jaarlijks ruim €20.000 meer kwijt. Dat zijn geen extra kosten, dat noem ik investeringen in mijn bedrijf. Je moet iedere dag met een goed gevoel de deur van je bedrijf achter je sluiten, jezelf recht kunnen aankijken.’

Dat geldt voor Domhof ook prive. ‘Als je het geld hebt, koop dan geen dikke auto maar leg zonnepanelen op je dak. Geef het terug aan de natuur. Ik heb een vaste vriendenkring van een man of 8. “Daar heb je Luuk weer met z’n groene praat”, zeiden ze tot een paar jaar terug. Inmiddels hebben 5 van de 8 zonnepanelen op het dak en 2 gaan minder vaak op vliegvakantie. Da’s winst. Iemand moet het zeggen, de boel wakker schudden. We moeten echt actie ondernemen, als ondernemer en prive. Anders gaat de wereld kapot.’

Zijn bedrijfsfilosofie pakt goed uit: De Timp is in de afgelopen jaren fors gegroeid. Dat komt ook omdat Domhof heeft geleerd er over te communiceren. ‘Onze biologische hamburgers kosten €5,50, de gangbare €4. Welke koop je? Precies, die goedkope. Maar als wij dan laten zien dat het vlees en de broodjes uit de buurt komen, dat wij onze eigen energie opwekken en rijden op onze zelfgemaakte biodiesel, dan smaakt de bioburger toch veel beter? ‘Ik geloof niet in zoveel mogelijk geld verdienen Ik geloof in goed doen. Als ik ’s avonds wegrij bij mijn bedrijf, ben ik gewoon trots. Trots dat we zover zijn gekomen.’