Een bootje (ver)huren is steeds makkelijker

GoBoat brengt booteigenaren in contact met vaarliefhebbers.

Verbinders Quinten Hoogeboom (27) en Tijmen Brommet (31) zijn in februari 2014 in Amsterdam gestart met GoBoat. Zij zagen zoveel bootjes onbemand aan de waterkant liggen dat zij een disruptief idee ontwikkelden om deze beter te gaan benutten. Met Go Boat brengen zij booteigenaar en huurder bij elkaar op 1 digitaal platform. Voor een match rekent GoBoat 15 procent van de verhuurprijs. Zo wordt het eenvoudig en betaalbaar om te varen, voor zowel beginners als ervaren kapiteins. In juli 2014 werd de eerste boot via GoBoat gedeeld en inmiddels zijn er al vele gebruikers aangesloten op GoBoat.
 
“GoBoat is geen verhuurbedrijf. Wij brengen booteigenaren in contact met vaarliefhebbers”
GoBoat
Het concept is simpel: de eigenaar prijst zijn jacht, sloep of kano aan op GoBoat en bepaalt zelf de huurprijs. Wie eens een dagje wil varen, kan de boot direct reserveren via de site. GoBoat draait nu nog proef en wil bij aanvang van het vaarseizoen in 2015 helemaal ingericht zijn naar de wensen van de eigenaren en de huurders. Zo dromen de mannen nog van een collectieve verzekering via GoBoat. Op dit moment lopen hierover nog de onderhandelingen. De juridische vorm van GoBoat is namelijk nieuw en disruptief waardoor verzekeringen en overheid moeite heeft het initiatief te duiden. Natuurlijk is het concept van GoBoat, helemaal de nieuwe economie omdat het digitaal en decentraal georganiseerd is. Samen met Uber, AirBnB legt GoBoat de basis voor een nieuwe economie die meer gericht is op gebruik dan op bezit. Dankzij internet kunnen mensen heel gemakkelijk gezamenlijk produceren, consumeren en innoveren. Lokaal of wereldwijd. Toch zijn er ook kritische geluiden: Wordt er aan het delen niet gewoon kei hard geld verdiend?

Momenteel is het grootste obstakel op onze weg naar succes, de ‘oude’ regelgeving met betrekking tot het uitlenen van een particuliere boot in Amsterdam. Waternet is van mening dat voor deze verhuur in Amsterdam een vergunning nodig is en dat GoBoat deelneemt aan deze verhuur.

Voor zover wij kunnen nagaan is Amsterdam de enige plek in Nederland waar je je eigen boot niet mag verhuren aan particulieren. Wij zijn in gesprek met de gemeente en Waternet om snel tot een oplossing voor dit probleem te komen, wij hopen hier voor het komende vaarseizoen meer duidelijkheid over te hebben.

Wij worden op dit moment niet gesubsidieerd. Het platform is met eigen geld en participatie van medeoprichter Tijmen opgezet. Doordat het platform ons eigendom is, vallen de kosten mee en kunnen wij rondkomen van de 15% marge op iedere verhuur. Uiteraard zijn wij wel de mogelijkheden voor financiering aan het bekijken, daar wij de komende jaren willen uitbreiden en ook voor marketing en promotie financiële middelen nodig zullen hebben.

Wat ons ontzettend op weg heeft geholpen, is de filosofie van ‘gewoon doen’. Dit klinkt misschien heel cliché, maar toen wij met het idee van GoBoat rondliepen, wilden wij het plaatje compleet gefinetuned hebben en ergens in 2015 het product daadwerkelijk lanceren. Uiteindelijk hebben wij een andere strategische keuze gemaakt, die er op neerkomt dat wij naar een MVP (Minimum Viable Product) toe zijn gaan werken. Wij hebben alle functionaliteiten van onze wensenlijst geschraapt, net zo lang tot er een overzicht met slechts de absoluut noodzakelijke functionaliteiten overbleef. Dat was iets waar we in ieder geval mee van start konden, zodat we de validatie en tractie van het platform daadwerkelijk in praktijk konden uittesten. Op basis van heel veel reacties en constructieve feedback van onze uiteindelijke eindgebruikers, hebben wij de lange lijst met features die wij in de toekomst willen lanceren, verder gefinetuned en uitgebreid. Als wij van de gebruikers horen dat bepaalde functionaliteit wenselijk is, of zaken duidelijker kunnen, krijgt dat de hoogste prioriteit. Uiteindelijk kun je zelf een plan hebben, maar je gebruikers bepalen in onze ogen wat er écht wenselijk en nodig is.

In het kort, begin met je product en test je het uit. Verspil zo min mogelijk tijd aan iets wat aan de ‘achterkant’ draait en slechts door een beperkte groep mensen (de ondernemers zelf en vaak een selecte groep vrienden) is getest. Zet je idee zo snel mogelijk online en pas aan waar nodig.

Door te luisteren naar je gebruikers kom je tot een product waar mensen tevreden over zijn.