Deeleconomie toegepast in Vintagemode

United Wardrobe speelt in op de trends van vintagemode en de deeleconomie. Drie studenten van Wageningen University bedachten deze online marktplaats voor mode en voerden het idee uit voor een zeer beperkt budget. Ze verbinden kopers en verkopers van vintagekleding en zijn daarnaast koplopers in de modebranche.
 
United Wardrobe is een platform waar modeliefhebbers op een sociale en interactieve manier mode van elkaar kunnen kopen. “Shoppen is voor veel vrouwen en mannen een favoriete tijdsbesteding, maar iedereen doet weleens een miskoop”, vertelt Sjuul Berden, een van de drie oprichters van United Wardrobe. “Op dit moment eindigen deze producten ergens onder in de kast of worden ze weggegooid. Dat die kleren voor deze mensen geen waarde meer hebben, betekent niet dat ze waardeloos zijn geworden. Integendeel, wat als iedereen zijn of haar overbodige kleding toevoegt aan een online, oneindig grote kledingkast?”

“Het ontbrak me altijd aan technische vaardigheden en een suikeroom met een grote zak geld.”

Koploper én verbinder
Berden ziet zichzelf als koploper én verbinder. “Ik ben een koploper, omdat ik schetsen maak van de toekomst en vervolgens een strategie bedenk hoe we daar als start-up het beste kunnen komen. Van de andere kant ben ik een verbinder omdat we met ons platform vraag en het aanbod van gebruikte mode verbinden. Het slaat echt goed aan en daarom willen we het netwerk uitbouwen naar andere landen, zodat het aanbod nog groter en diverser wordt.” Hij heeft net zijn bachelorsdiploma gehaald aan de Wageningen University in de richting bedrijfs-en consumentenwetenschappen. Hij liep gedurende zijn studie al rond met de droom om dit netwerk op te starten. “Maar het ontbrak me altijd aan technische vaardigheden en een suikeroom met een grote zak geld. Na lang zoeken heeft een netwerk van studentprogrammeurs de website voor ons gemaakt tegen een studentenprijs. Inmiddels hebben we 150.000 unieke bezoekers per maand, maar alles wordt nog steeds door studenten gedaan: technisch beheer, marketing, filmpjes, design en support.”
Eigen benen
De grootste barrière voor de bedenkers van United Wardrobe lag op het financiële vlak. “Na veel getouwtrek zijn we door Wageningen University ondersteund met een microkrediet van 7500 euro. Op dit moment staan we op het punt te lanceren in België en Frankrijk en hebben we extra kapitaal nodig. Het liefst zouden we onafhankelijk blijven en geen investeerder zoeken. Maar banken lenen ons niks en subsidies of overheidsleningen krijgen we niet omdat we niet technologisch vernieuwend zijn. Op dit moment zit er voor ons dus niks anders op dan een commerciële investeerder als aandeelhouder te nemen.” United Wardrobe staat volledig op eigen benen, legt Berden uit. Het bedrijf rekent €1,99 per transactie en 10% van de verkoopsom. Met 150 transacties per dag komt er genoeg geld binnen. De oprichters leven nog van de studiefinanciering, en halen geen geld uit het bedrijf.
Deeleconomie
United Wardrobe volgt bedrijven als Uber en Airbnb die eveneens in de deeleconomie opereren en inmiddels een groot commercieel succes zijn. “United Wardrobe laat zien dat drie studenten zonder geld maar met een goede motivatie en doorzettingsvermogen in een jaar een serieus bedrijf kunnen opzetten. Dat is een mooi voorbeeld voor alle sectoren. In het eerste jaar werden er meer dan 15.000 producten verkocht die niet nieuw geproduceerd hoeven worden”, besluit Berden.