De eerste verpakkingsvrije winkel van Nederland

Stel je voor dat er een winkel is waar alles zoveel mogelijk uit bakken, dispensers, kruiken en vaten verkocht wordt. Gewoon dingen uitproberen zonder er meteen een bepaalde hoeveelheid van te moeten kopen. Bij Bag&Buy koop je vanaf 2015 precies wat je nodig hebt, zonder overbodige verpakking meer.

Koploper Wim van Dijk (50) was in Amerika en ontdekte dat Wholefoods, een biologische supermarkt, al sinds de oprichting in elke supermarkt een afdeling “bulk foods” heeft. Winkeleigenaren waren enthousiast omdat het goed verkocht en klanten omdat het een lang gekoesterde wens was. Ik werd gegrepen door de mogelijkheden en zag zo’n soort winkel in Nederland voor me. Het past in de tijd van bewuster kopen en bewuster keuzes maken. Vanaf 2008 zit ik in systemen voor de verkoop van “bulk”-levensmiddelen en ben ik specialist geworden op dit terrein. Mijn ambitie is om dit geweldige concept tot leven te brengen en in elke stad een Bag&Buy-winkel te openen.
“Mijn ambitie is om in elke stad een Bag&Buy filiaal te openen met verpakkingsvrij winkelen”
Bag&Buy
Als initiatiefnemer van Bag&Buy is Wim van Dijk koploper binnen de retail en voedsel branche want hij moet heel veel doen om het voor elkaar te krijgen. Zijn doel is om de sector te laten kantelen en daarmee uiteindelijk een kantelaar te worden. Qua belemmeringen in wet en regelgeving ervaart Bag&Buy vaak een spagaat. Op Europees niveau wordt hard gelobbyd om de houdbaarheidsdatum op droge producten los te laten en aan de andere kant zie je een toename in vereisten wat er allemaal op een verpakking hoort te staan. Wanneer het voedsel in een dispenser zit en je verkoopt het los, dan val je daar eigenlijk buiten. Maar dat neemt niet weg dat Bag&Buy juist extra informatie wil geven over voedingswaarden, allergenen en wat het voedsel doet met je lichaam. Daarnaast ziet Wim nog twee mooie uitdagingen die hij graag bij studenten als een studie opdracht wil uitzetten: 1) Hoe werk je als klant van Bag&Buy mee aan minder plastic? Als bijvoorbeeld denkt Wim aan de invoering van een afval besparingskaart (in plaats van een bonuskaart!) en 2) Hoe vervoer je als klant voedsel van winkel naar huis, kan er een duurzame zak of pot gemaakt worden?

Wim geeft als voorbeeld een pak muesli van 250 gram, verpakt in een plastic zak met nog een doos eromheen, komen normaal gesproken de winkel in met 24 stuks in een karton, die weer op een pallet staan en daar zit weer een hoop plastic omheen. Wanneer je de muesli in een baal binnenkrijgt en niet in 250 gram verpakkingen, en je dan als klant bijvoorbeeld 500 gram muesli koopt, en je je eigen pot of tas meeneemt om het in te vervoeren, heb je wel degelijk de verpakkingen uit het proces gehaald.

Zo staat van Dijk inmiddels al bekend als boeman van de verpakkingsindustrie, al erkent hij daar ook meteen bij dat daar waar het strikt functioneel of noodzakelijk is, de verpakking zal blijven. “Maar waar het ons bij Bag&Buy om gaat dat je strijdt tegen de excessen van de verpakking. Vanuit het merk geredeneerd kan ik me voorstellen dat je graag een verpakking wilt, waar vooral op staat hoe lekker en goed het product is, maar wij willen met Bag&Buy natuurlijk ook een sterk product met hoge kwaliteit” bieden. Maar uiteindelijk zal Bag&Buy ook iets nodig hebben waarmee de klant de producten vervoert tussen de winkel en de keuken. Mogelijk kan de sector die gaat over de verpakkingen hier wel een oplossing voor vinden. Wim denkt zelf aan iets wat licht is en opbouwbaar, makkelijke herbruikbaar en sterk.

Het oprichten van de winkels kost heel veel geld, middels crowdfunding is Bag&Buy hard aan het werk om de eerste winkel te kunnen openen. Omdat het nieuw is en er daardoor veel onzekerheid is kan Bag&Buy niet bij traditionele banken aankloppen. Natuurlijk kan Bag&Buy met cijfers en marges een goed businessplan maken, maar je kunt ook niet alles 100% zeker stellen, en de rendementen zullen natuurlijk ook niet als een hockeystick statistiek (even een dal en dan meteen omhoog) gevat kunnen worden in de komende jaren. Maar zolang je dingen doet komen er ook dingen op je af. En mensen die dit ook graag willen. Zes jaar is Wim inmiddels bezig, drie jaar geleden lukt het niet omdat de timing nog niet goed was. Daarna opende een winkel in verpakkingsvrije producten in Berlijn, kort daarna in Antwerpen en toen wist Wim dat hij dit keer wel de tijd mee had.

Die interne drive heb je nodig om te overleven anders haak je af. Als je dingen probeert en het lukt niet, is het omdat je soms te vroeg bent met je visie omdat anderen het nog niet zien. En als je dan pech hebt dan komt een ander precies op tijd. Bij Wim kwam het uiteindelijk op tijd, en nu moet Bag&Buy er nog alleen voor zorgen dat het geld voor het starten binnen komt.