Anders kijken en anders doen

Het creëren van een innovatief klimaat is bij het Innovatielab Groningen het hoogste doel. Onderzoek en experiment zit in ons DNA, we houden van complexe vraagstukken en zijn dol op dwarsverbindingen. We worden graag uitgedaagd om gezamenlijk tot betere oplossingen te komen. We zijn een pop-up lab en design thinkers.

We werken flexibel en ‘’poppen up’’ waar we een verschil kunnen maken. We initiëren zelf waar we dat nodig vinden en ondersteunen organisaties, groepen, sociale en innovatieve ondernemers in het ontwerpproces, waarbij de mens het uitgangspunt vormt en duurzaamheid vanzelfsprekend is. Keywords: design thinking, ruimte, omdenken, nieuwe wegen, co-creatie, dwars verbindingen, experiment, bottom up.
 
Het meest in het oog springende project bij ons is BlokjeOm
Wat is een BlokjeOm?
We zien dat de beweging van onderop, de initiatieven van burgers en sociale ondernemers, meer ruimte moet krijgen en dat er is nog veel onbegrip bestaat in de samenwerking tussen stadjers, ondernemers, gemeente en instellingen. Wat we ook zien is wanneer mensen elkaar vertellen over hun eigen drijfveren en ervaringen, dit vaak leidt tot onderling begrip en betrokkenheid. Maar ook tot nieuwe inzichten en kennis. En daar gaat het om, bij ‘BlokjeOm’. Delen van drijfveren, ervaringen, inspiratie door vertellen: verhalen en ontmoeten. BlokjeOm is geen nieuwe organisatie, ze is een (voor) beweging van verhalen van mensen die nieuwe mogelijkheden zien en aanpakken. Keywords: Burgerregie, burgerinitiatieven, sociaal ondernemen, bottom up.

Het principe van BlokjeOm is simpel en juist dat maakt haar bijzonder.

Het blijkt ook een barrière. Je kan je organisatie / initiatief hier niet promoten op de ‘klassieke manier. Het gaat om jouw eigen verhaal. Het vertellen van wat jou, persoonlijk, echt drijft, ervaart, denkt en wilt blijkt vaak een lastige stap. Mentaal, maar soms ook praktisch. Zeker wanneer mensen werken in gevestigde organisaties.

Toch is dat wat anderen inspireert, informeert, op ideeën brengt en waardevolle verbindingen legt. Dus laten we het een verbindingsproject noemen. De eerste editie is gefinancierd vanuit twee organisaties MJD en Zorgbelang. CMO, ZIF en MEE dragen bij met uren en middelen.

Het nadeel is dat mensen denken dat het initiatief ook uit die koker komt. Terwijl het project in de praktijk wordt gedragen door dwarsdenkende en friskijkende zelfstandigen en maar voor een klein deel door mensen uit de aangesloten welzijnsorganisaties. We zijn nu aan het kijken of een crowdfunding / -sourcing campagne kan zorgen voor een breder draagvlak en financiering om verder te gaan. De eerste editie was zeer succesvol. Mensen hebben duidelijk behoefte aan echte verhalen van echte mensen. Het zelf vertellen vinden ze nog wel lastig.