Netwerkbijeenkomsten Adviesraden en bewonersinitiatieven: wat hebben ze elkaar te bieden?

Actieve bewoners bedenken oplossingen die aansluiten op de buurt. Of het nu een gloednieuw stadspark is of een vervoerservice zodat iederéén de deur uit kan – het sluit aan op wat er leeft in de wijk. Adviesraden sociaal domein van de gemeente werken ook aan goede lokale oplossingen en ze adviseren gemeentes over sociaal beleid. Logische samenwerkingspartners, toch? Ze willen allebei de leefomgeving versterken om te zorgen dat mensen prettig kunnen leven en wonen in de buurt. Handig als die twee belangrijke organisaties dus met elkaar in contact komen!

En precies om te zorgen dat deze twee organisaties elkaar weten te vinden, organiseren we door het hele land bijeenkomsten over de vraag hoe actieve bewoners & lokale adviesraden meer kunnen halen uit samenwerking.

Samen met adviesraden en bewonersinitiatieven willen we in gesprek over:

  • Bewonersinitiatieven: wat zijn het en wat is de bedoeling ervan?
  • Wat beweegt bewoners om een bewonersinitiatief te starten?
  • Adviesraden sociaal domein: wat doen ze?
  • Wat zijn gemeenschappelijke vraagstukken?
  • Heeft het meerwaarde te verbinden met elkaar? En zo ja, hoe?
  • Waar lopen bewoners tegen aan als ze een bewonersinitiatief starten? Kan de adviesraad hier een rol in spelen?

Over de bijeenkomst
De bijeenkomsten zijn praktisch van aard. Adviesraden en bewonersinitiatieven gaan met elkaar in gesprek en wisselen kennis, ervaring en werkwijze uit. Vooraf inventariseren we bij deelnemers waar zij tegenaan lopen en wat prangende vragen zijn. Dit wordt zo veel mogelijk verwerkt in het programma. De bijeenkomsten worden begeleid door de Koepel Adviesraden Sociaal Domein en het LSA. Beide organisaties hebben veel ervaring binnen het sociaal domein en het werkveld van adviesraden en bewonersinitiatieven in het bijzonder.

Voor wie?
De bijeenkomsten zijn geschikt voor adviesraadsleden en bewoners die mee (gaan) doen of hebben gedaan aan een bewonersinitiatief. Ze zijn toegankelijk voor leden en niet-leden van de Koepel. Leden hebben echter voorrang bij het aanmelden en betalen een gereduceerd tarief.

Data en kosten
We bieden de bijeenkomsten verspreid over Nederland aan. Exacte locaties worden z.s.m. bekend. De locaties zijn hoe dan ook goed toegankelijk met het openbaar vervoer:
Woensdag 19 juni van 13:00 – 16:00 in Alkmaar (GAS!Fabriek, Helderseweg 28, 1817 BA Alkmaar)
Woensdag 26 juni van 17:00 – 20:00 in Helmond (Wijkhuis de Geseldonk, Cederhoutstraat 44, 5706 XC Helmond – ’t Hout)
Vrijdag 5 juli in regio van 13:00 – 16:00 uur Tolbert (Dorpshuis Tolbert, Hoofdstraat 27, 9356 AT Tolbert)
Vrijdag 13 september van 13:00 – 16:00 in Nijmegen (Villa Klein Heumen, Scheidingsweg 111, 6525 TD  Nijmegen)

Bewonersinitiatieven en leden van de Koepel betalen €15,00 p.p. Niet-leden betalen €35,00 p.p. Let op: de bijeenkomsten gaan door bij minimaal 20 deelnemers, het maximaal aantal deelnemers is 30.

Aanmelden
U kunt zich aanmelden via dit aanmeldformulier. De bijeenkomst gaat door bij minimaal 20 deelnemers. Uiterlijk 1 week van tevoren hoort u van ons of de bijeenkomst doorgaat en ontvangt u de laatste informatie. Let op: op al onze bijeenkomsten zijn onze annuleringsvoorwaarden van toepassing.  Heeft u vragen, neem gerust contact met ons op: secretariaat@koepeladviesradensociaaldomein.nl.
Lees ter inspiratie alvast de blog van Thijs van Mierlo (directeur LSA): Sterke verbindingen tussen bewonersinitiatieven en adviesraden